По-голямата част от жилищния фонд в Естония се състои от частни апартаменти, затова фокусът на жилищната политика е върху модернизирането на остарелите и енергийно неефективни жилища в многофамилни сгради.
През 2020 г. правителството на Естония одобри дългосрочна стратегия за обновяване на сградите, основната цел на която е до 2050 г. съществуващият сграден фонд да бъде обновен, така че сградите да станат с почти нулева консумация на енергия.
Две от основните предизвикателства пред тази цел са:
Затова вариантите за повишаване мащаба на реновиране на многофамилните жилищни сгради, разработени от различни заинтересовани страни са с фокус върху разработване на финансови механизми и цифрови решения.
Успешен финансов инструмент за реновиране в Естония: комбинация от заеми, безвъзмездни средства и гаранции
Финансовият механизъм в Естония е насочен към финансиране на амбициозни, задълбочени енергийни ремонти, като средствата се предоставят от публичната финансова институция KredEx, създадена през 2001 г. и притежавана от правителството.
Дизайнът на механизма и финансовото законодателство позволяват нажилищните асоциации, местните власти и частни лица да получават общи заеми и субсидии. Законодателството позволява също да се осъществяват комбинации от безвъзмездни средства (обикновено между 30-50% от стойността на проекта в зависимост от региона) и заеми за енергийна ефективност.
В допълнение за подпомагане на обновяването в по-уязвими райони се предоставят:
- заеми за обновяване на жилищни сгради за жилищни асоциации, чиито заявления за банково кредитиране са били отхвърлени;
- гаранции за банков заем на жилищни асоциации, които искат да финансират дейности по обновяване на сградите, но са оценени от банката като високорискови;
Основният принцип на програмата за финансиране на обновяването на жилищни сгради в Естония е, че финансовата подкрепа – заем или безвъзмездна помощ, се предоставя на жилищната асоциация, а не на индивидуалните собственици на апартаментите. Жилищната асоциация е организация с нестопанска цел, създадена за съвместно управление на сградата от собствениците на апартаменти. Сроковете за кандидатстване за финансиране са текущи, а не еднократни.
Допустимите разходи за финансиране са разнообразни: реконструкция и топлоизолация на фасада, балкони, покрив, сутерен, отоплителна система, водоснабдителна система, електрическа система, асансьори, подмяна на прозорци и врати, изграждане на вентилационна система с рекуперация на топлина, инсталиране на ВЕИ оборудване, подготовка на проектната документация на сградата, извършване на енергиен и конструктивен одит на сградата, използване услугите на технически консултант и строителен надзор и др.
Виртуални модели ( Digital twins) ще тестват проектите за обновяване на сградите.
Този бюлетин е подготвен от Хабитат България. За допълнителна информация посетете платформа “Общински жилища” - място за дискусии и споделяне на полезни материали и документи, свързани с управлението на общинските жилища: http://obshtinskidom.bg/
Тази платформа е разработена по проект „Създаване на мрежа и инструменти за комуникация и взаимодействие между администрация и граждани за отговорни жилищни решения“, изпълняван от Фондация “Подслон за човечеството” (Хабитат България) в партньорство с Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Осъществява се с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Добро управление“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд. www.eufunds.bg
Тази платформа е разработена по проект „Създаване на мрежа и инструменти за комуникация и взаимодействие между администрация и граждани за отговорни жилищни решения“, изпълняван от Фондация “Подслон за човечеството” (Хабитат България) в партньорство с Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Осъществява се с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Добро управление“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд. www.eufunds.bg