По време на съвместната пленарна сесия на Европейския Парламент и ЕК, проведена на 9 октомври 2024 г., Маргаритис Схинас, заместник-председател на Европейската комисия, сподели важни послания за промяна на жилищната политика в цяла Европа:
Жилищните политики са ключови за социалното, икономическо и териториално сближаване, те са критично важни за постигане целите на Зелената сделка. Това са политики, които изискват време, за да берем плодовете от тях, понякога в продължение на десетилетия, затова трябва да вземем мерки сега.
“Социалният фонд за климата ще подкрепя уязвимите домакинства в енергийно ефективното реновиране на жилищата и затова Социалните планове за климата на страните членки трябва бързо и ефективно да бъдат изготвени и изпълнени,” каза Схинас.
Той също така подчерта, че енергийно ефективното реновиране на жилищния фонд е от съществено значение, както за успеха на зеления преход, така и за установяването на причините за енергийната бедност.
За да се постигне истинска промяна, Схинас наблегна на “кохерентен, холистичен подход”, който обединява регулиране, планиране, енергийна ефективност, правила за държавна помощ и най-важното, инвестиции – както от съществуващи, така и от нови иновативни източници. Този дебат е важна стъпка към преосмислянето на жилищната и реновационна среда в Европа, поставяйки основите за по-устойчиви и справедливи условия на живот.
Социалният климатичен фонд
България ще бъде нетен получател на финансиране от Социалния климатичен фонд, като за периода 2026-2032 г. й е разпределен ресурс от 2,28 млрд. евро. Приходите в този фонд ще постъпват от втората Схема за търговия с емисии ETS 2.
Въвеждането на ETS 2 ще доведе до повишаването на цените на горивата, използвани в жилищния сектор и транспорта. Ето защо Социалните планове за климата следва да обхванат мерки и инвестиции, които да подпомогнат уязвимите домакинства, микропредприятията и потребителите на транспорта.
Законът за енергетиката задължава Министерския съвет да определи или създаде орган за разработване на Националния социален план за климата и същевременно да създаде и поддържа функционираща информационна система за броя на домакинствата в енергийна бедност и уязвимите клиенти за електрозахранване. Към настоящият момент такова решение все още не е взето, а крайният срок за приемане на плана е 30.06.2025 г.
Държавите членки могат да използват SCF за подкрепа на структурни мерки и инвестиции в енергийна ефективност и обновяване на сгради, чисто отопление и охлаждане и интегриране на възобновяема енергия, както и в решения за мобилност с нулеви и ниски емисии. Освен това държавите-членки ще имат възможност да изразходват част от ресурсите за временно пряко подпомагане на доходите. Тази пряка подкрепа трябва да намалява с течение на времето, като не може да бъде повече от 37,5 % от очакваните общи разходи по плана.
Добра практика: Енергийно независими жилищни сгради, Италия
Проект Energheia е модел за постигане на енергийна независимост на жилищна сграда, подтикнат от благоприятните фискални условия в Италия. Пилотния проект е осъществен в град Пинероло и след неговия успех се репликира и на други места в регион Пиемонт, Италия. Моделът включва мерки за енергийна ефективност (изолация на фасади, подмяна на дограма, слънчеви панели на покрива, инсталиране на термопомпа и др.) и създаване на енергийна общност на жителите.
Участието на жителите в енергийната общност е постигнато по интересен начин – чрез включването им в своеобразно състезание за намаляване потреблението на енергия, чрез което жителите се насърчават да консумират по-малко от съседа си.
Общата цена на проекта е 1 500 000 €, като получените субсидии са 300 000 €. Проектът е частично финансиран от държавен фискален стимул като Superbonus 110% и 90%, две мерки, които са били в сила съответно от 2020 г. до 2022 г. и от 2023 г. нататък. Останалата част се финансира от жителите чрез ипотека, която се изплаща със спестяванията от разходите за електричество, тъй като след ремонтните дейности те са значително намалени.
В рамките на проекта са ремонтирани 27 жилища, построени в периода 1950 – 1970 г., обитавани от около 100 души. Ремонтните дейности се извършват в продължение на 4-5 месеца.
Извършени интервенции:
Сключва се договор за постигане на енергийни резултати между бенефициента (в този случай етажната собственост) и доставчика на услугата (в този случай ESCo компания), в който доставчикът се задължава да извърши серия от услуги и интегрирани интервенции, насочени към преустройство и подобряване на енергийната ефективност, проверявани и наблюдавани през целия срок на договора. Ако резултатите от санирането са по-добри от очакваното, доставчикът получава излишъка, но ако резултатите не отговарят на това, което е договорено, е длъжен да възстанови разходите.
Резултати от обновяването:
Като последващи проекти има извършени над 30 реновации на сгради в Торино, Пинероло и други градове в Италия. Тези проекти позволяват на етажната собственост да стане автономна и да не се налага повече да използва изкопаеми горива (метан, дизел или дърва) за отопление. Подобрената енергийна ефективност намалява потреблението на енергия драстично, като в същото време създава много по-голям комфорт и повишава значително стандарта на живот на обитателите.
Картографиране на политиката на Стратегията за адаптиране към климатичните промени на ЕС
ЕС възприема многостранен политически подход с 48 различни инструмента за изпълнение на целите на стратегията си за адаптиране. Те включват механизми за финансиране като програмата LIFE, информационни платформи като Climate-ADAPT и законодателни инструменти като Таксономията на ЕС за устойчиви дейности.
Политиката на сближаване също играе решаваща роля чрез няколко ключови инструмента:
Подкрепата на политиката на сближаване за адаптация се увеличи от 8 милиарда евро през 2014-2020 г. на 17 милиарда евро за 2021-2027 г. Това представлява само 3% от общия бюджет на политиката на сближаване, докато целите за разходи за климата за ЕФРР и КФ са съответно 30% и 37%. ЕФРР осигурява по-голямата част от финансирането (82%), следван от КФ (23%), с минимален принос от JTF (0,3%). Прочетете повече тук.
Отворено писмо
Коалиция “За зелен рестарт” и Коалиция за климата – България, член, на която е и Хабитат България, изпратиха отворено писмо до кандидатите за депутати, в което призоваха за създаване на специална длъжност за координиране на зеленото развитие на България – Вицепремиер по климатични действия и зелена трансформация.
В отворено писмо до кандидатите за народни представители организациите посочват, че длъжността е спешно необходима поради все по-сериозното отражение на климатичните промени върху страната ни. България изостава в прилагането на климатични политики и политики за опазване на биоразнообразието, преодоляването на енергийната бедност, повишаването на енергийната ефективност, както и в зелената трансформация на страната.
Коалиция “За зелен рестарт” и “Коалиция за климата България” предлагат и конкретни функции на заместник министър-председателя с ресор зелено развитие, така че България да бъде подготвена за климатичните промени, за техните проявления и да бъде сред лидерите по зелено и иновативно развитие. Прочетете цялото писмо тук.
Изтеглете бюлетина в pdf формат: Осигуряването на устойчиво, достойно и достъпно жилищно настаняване е отново на фокус в Европейския парламент
Партньорството на Хабитат България с Европейската климатична фондация подкрепя застъпническите дейности, които организацията изпълнява в процеса на ускоряване на енергийното обновяване на жилищата и преодоляването на енергийната бедност на домакинствата, в рамките на новите климатични политики и механизми на ЕС за подкрепа.
Този бюлетин е подготвен от Хабитат България по проект “Достъп до енергийно обновяване”, реализиран с финансовата подкрепа на Европейската климатична фондация. За допълнителна информация посетете https://hfh.bg/.
Тази платформа е разработена по проект „Създаване на мрежа и инструменти за комуникация и взаимодействие между администрация и граждани за отговорни жилищни решения“, изпълняван от Фондация “Подслон за човечеството” (Хабитат България) в партньорство с Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Осъществява се с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Добро управление“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд. www.eufunds.bg
Тази платформа е разработена по проект „Създаване на мрежа и инструменти за комуникация и взаимодействие между администрация и граждани за отговорни жилищни решения“, изпълняван от Фондация “Подслон за човечеството” (Хабитат България) в партньорство с Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Осъществява се с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Добро управление“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд. www.eufunds.bg