До 2030 г. трима от всеки пет души ще живеят в градове
Научете, като изгледате видеото тук:
Бързите темпове на урбанизация и световната криза от 2007 г. доведоха до бърз спад на броя налични достъпни и социални жилища на фона на все по-нарастващите нужди от такива. Някои градове обаче успяват да контролират в известна степен проблема. Техните добри практики могат да бъдат последвани и адаптирани към местните реалности в други градове – например оползотворяване на неизползвани индустриални и други пространства, осъществяване на целенасочени национални програми и т.н.
Данни на ООН показват, че в Европа има различни подходи за създаване и управление на социални и достъпни жилища.
В България например делът на социалните жилища от общия брой жилища е едва 2%, но от жилищата, отдавани под наем достига 40%.
В Австрия числата са съответно 21% и 53%, в Чехия – 20% и 61%, в Дания – 20% и 43%, в Унгария – 4% и 66%, в Румъния – 2% и 58%, и т.н.
В Белгия (Брюж), например местната администрация е построила комплекс на територията на бивш затвор. Мястото е централно и отделя туристическата зона на града от жилищните квартали. Комплексът е строен в периода 1997-2002 г. В него има 80 жилища, подземен гараж и търговски обекти.
Комплекс с достъпни жилища е изграден и в южен Ротердам, Холандия, който преживява сериозна трансформация в последните години. Проектът представлява микс от частни и социални жилища. Жилищата са общо 625 – различни по брой спални и квадратура апартаменти, както и еднофамилни къщи.
Знаков проект за Хелзинки, Финландия, е Kannelniiti в западната част на града. Той е строен по национална програма, започнала през 1997 г. и финансирана от финландското правителство с цел популяризиране използването на дърво в жилищното строителство и архитектура. Жилищният комплекс е строен на територията на някогашно училище. В строителството са използвани възобновяеми материали (дърво и други), а жилищата са и частни, и общински (социални и достъпни).
В Копенхаген, Дания, също се обновяват стари пристанищни райони, като част от строителните дейности се изграждат и достъпни жилища. Много от тях са всъщност трансформирани стари складове.
По подобен модел е трансформирана старата университетска болница в Осло, Норвегия, която се мести на ново място през 2000 г. Старите й сгради са превърнати в екологичен жилищен комплекс, като освен жилища там има и офиси, търговски пространства и училища. В Монтрьо, Швейцария, един от характерните нови жилищни комплекси със социални жилища е строен в емблематичен район на града, който някога е бил център на земеделието в региона.
В Барселона, Испания, от 2004 до 2010 г. е изграден жилищен комплекс с достъпни жилища за млади хора, като инвестицията е изцяло на общината. В Лондон, Англия, също се реновират стари индустриални пространства по брега на Темза, както и в Берлин, Германия, например.
В много градове обаче все още не са оползотворени терени и стари сгради и складове, които биха могли да са едно от решенията на проблема с недостига на жилища. Такъв терен е например старото летище Темпелхоф в Берлин, за чиято трансформация се проведе и местен референдум, или старото международно летище в Атина, Гърция, върху което още не се строи заради административни спънки и бюрокрация.
Механизмите за финансиране на проектите са различни. Един вариант е те да се реализират с капиталова инвестиция от бюджета, която да се възвръща от бъдещите приходи от наеми и съпътстващи услуги за наемателите. Съществува и механизъм за финансиране с кредити, който включва и различни форми на директни или индиректни субсидии, подпазарни лихвени нива, гаранции от държава или община (публичен сектор), ако кредитът е за частен инвеститор и т.н. Вариант за подкрепа е и осигуряването на евтина общинска земя за строителство или терени на други публични структури, субсидии за жилищни асоциации (моделът в Англия), директно финансиране на проекти, различни гаранционни схеми, емитиране на облигации и други. Важно е за изграждането на достъпни и социални жилища да се ангажират и частни капитали, което обаче все още крие доста рискове и не е популярно.
Научете повече по темата тук: http://buildsolidground.bg/
Този бюлетин е разработен по проект „Създаване на мрежа и инструменти за комуникация и взаимодействие между администрация и граждани за отговорни жилищни решения“, изпълняван от Фондация “Подслон за човечеството” (Хабитат България) в партньорство с Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Осъществява се с финансовата подкрепа ОП „Добро управление“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд. www.eufunds.bg
Тази платформа е разработена по проект „Създаване на мрежа и инструменти за комуникация и взаимодействие между администрация и граждани за отговорни жилищни решения“, изпълняван от Фондация “Подслон за човечеството” (Хабитат България) в партньорство с Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Осъществява се с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Добро управление“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд. www.eufunds.bg
Тази платформа е разработена по проект „Създаване на мрежа и инструменти за комуникация и взаимодействие между администрация и граждани за отговорни жилищни решения“, изпълняван от Фондация “Подслон за човечеството” (Хабитат България) в партньорство с Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Осъществява се с финансовата подкрепа на Оперативна програма „Добро управление“, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд. www.eufunds.bg